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¿CONOCES LA LEY?

Publicado por daniel 01/02/2008 05:20 / 0 Comentarios Ver nota completaEnviar nota a un Amigo

Estado de ineptitud para conducir

ESTADOS UNIDOS

Conducir en estado de ineptitud afectará a uno de cada tres estadounidenses en algún momento de su vida (NHTSA 2003a).

 

Incidencia y consecuencias
  • Los accidentes automovilísticos relacionados con el alcohol provocan la muerte de una persona cada 30 minutos y lesiones no mortales en una persona cada dos minutos (NHTS 2003a).
  • En 2002 fueron 17,419 las personas que perdieron la vida en Estados Unidos en accidentes automovilísticos relacionados con el alcohol, lo cual representa el 41% de todas las muertes relacionadas con accidentes de tráfico (NHTSA 2003a).
  • En 2001, fueron arrestadas más de 1.4 millones de personas por conducir bajo los efectos del alcohol o sustancias sicotrópicas (FBI 2001). Esto es poco más del 1% de los 120 millones de casos anuales, reportados por las mismas personas involucradas, de personas adultas que conducen bajo los efectos del alcohol en Estados Unidos (Dellinger 1999).
  • Se ha determinado que las drogas, además del alcohol (p.ej. marihuana y cocaína), son factores en más del 18% de las muertes de conductores de vehículos automotores. Hay otras drogas que por lo general son consumidas en combinación con el alcohol (NHTSA 1993).
  • Casi dos tercios de los niños y adolescentes menores de 15 años que perdieron la vida en accidentes relacionados con el alcohol entre 1985 y 1996 se encontraban viajando con un conductor ebrio. Más de dos tercios de los conductores ebrios tenían la edad suficiente para ser padres de los niños que perdieron la vida, y menos del 20% de esos niños estaban debidamente sujetados en sus asientos en el momento del accidente (Quinlan 2000).

 

Costo

En su publicación The Economic Impact of Motor Vehicle Crashes (El impacto económico de los accidentes automovilísticos), la Administración Nacional para la Seguridad Vial (the National Highway Traffic Safety Administration) indica que el costo total de los accidentes relacionados con el alcohol en el año 2000 fue de $51 mil millones.

 

Grupos en peligro

  • La probabilidad de que los conductores involucrados en accidentes automovilísticos mortales estén intoxicados con una concentración de alcohol en la sangre de (CAS) de 0.10% o más, es más alta en los hombres que en las mujeres (NHTSA 2003a). Una CAS de 0.08% es igual o más alta que el límite legal en la mayoría de los estados.
  • A cualquier nivel de concentración de alcohol en la sangre, el riesgo de verse involucrado en un accidente es más alto entre los jóvenes que entre las personas de más edad (Mayhew 1986). En 2002, el 24% de los conductores de 15 a 20 años de edad que perdieron la vida en accidentes automovilísticos había estado tomando alcohol (NHTSA 2003b).
  • Los casos de hombres jóvenes entre 18 y 20 años (muy jóvenes aún para comprar alcohol legalmente) que manejan en estado de ineptitud son tan frecuentes como entre los hombre de 21 a 34 años de edad (Liu 1997).
  • En 2002, el alcohol estuvo presente en 22% de los 2,197 accidentes de tráfico mortales entre niños de 0 a 14 años de edad (NHTSA 2003c).

 

Factores de riesgo

  • La probabilidad de que los conductores de 35 años en adelante que han sido arrestados por conducir en estado de ineptitud eventualmente mueran en un accidente donde esté involucrado el alcohol es de 11 a 12 veces mayor que entre aquellos que nunca han sido arrestados (Brewer 1994).
  • Casi tres de cada cuatro conductores condenados por conducir en estado de ineptitud son bebedores que con frecuencia toman mucho (que abusan del alcohol) o alcohólicos (personas que no pueden dejar de tomar bebidas alcohólicas) (Miller 1986).

 

Actividades de los CDC

Efectividad de las acciones destinadas a reducir los accidentes mortales relacionados con el alcohol entre conductores jóvenes

En los últimos 20 años, las tasas de accidentes mortales relacionados con el alcohol han disminuido en un 60% entre los conductores de 16 y 17 años de edad y en 55% entre lo conductores de 18 a 20 años. No obstante, este progreso se ha detenido en los últimos años. Para disminuir aún más los accidentes mortales relacionados con el alcohol entre conductores jóvenes, las comunidades deben poner en práctica estrategias de comprobada eficacia, tales como leyes sobre la edad mínima legal para consumir alcohol y las leyes de "cero tolerancia" con las cuales deben cumplir las personas menores de 21 años.

 

Elder RW, Shults RA. Trends in alcohol involvement in fatal motor vehicle crashes among young drivers (Tendencia de la presencia de alcohol en accidentes automovilísticos entre conductores jóvenes) 1982-2001. MMWR 2002;51:1089-91.

 

Los puntos de inspección de sobriedad reducen los accidentes relacionados con el alcohol

Un informe de los CDC publicado en diciembre de 2002 en Traffic Injury Prevention, indica que ocurren menos accidentes relacionados con el alcohol cuando se instalan puntos de inspección de sobriedad. Los puntos de inspección de sobriedad son sitios en la vía donde funcionarios del orden público seleccionan de manera sistemática a algunos conductores para medir su nivel de ineptitud para conducir por consumo de alcohol. La meta de estas intervenciones es disuadir a los conductores de conducir en estado de ineptitud por consumo de alcohol al aumentar el riesgo de que sean arrestados. La conclusión de que estas estrategias son eficaces para reducir los accidentes relacionados con el alcohol se basa en una revisión sistemática del estudio de los puntos de inspección de sobriedad. La revisión estuvo a cargo de un grupo de expertos dirigidos por científicos de los CDC, bajo la supervisión del Equipo de Trabajo para Servicios Comunitarios Preventivos (Task Force on Community Preventive Services), un grupo no federal de 15 miembros de líderes provenientes de diferentes áreas de la salud. (Para más información, visite www.thecommunityguide.org).

 

La revisión combinó los resultados de 23 estudios con sólida base científica, realizados en diferentes partes del mundo. Los resultados indicaron que los puntos de inspección redujeron de manera sostenida los accidentes relacionados con el alcohol en un 20% por lo general. Los resultados fueron similares independientemente de cómo se manejaron los puntos de inspección, tanto cuando se trató de operativos cortos, como cuando los puntos de inspección operaron por varios años. Esto parece indicar que la eficacia de los puntos de inspección no disminuye con el tiempo.

 

Elder RW, Shults RA, Sleet DA, Nichols JL, Zaza S, Thompson RS. Effectiveness of sobriety checkpoints for reducing alcohol-involved crashes. Traffic Inj Prev 2002;3:266-74.

 

El fortalecimiento de las actividades estatales para la prevención de DUI (siglas en inglés de "Conducir bajo los efectos") puede reducir el número de casos de ineptitud para conducir por consumo de alcohol

El fortalecimiento de las actividades estatales destinadas a prevenir los casos DUI, que incluyen leyes, actividades de orden público y educación, pueden reducir la incidencia del consumo de alcohol mientras se conduce, según un estudio de los Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades (CDC).

 

Para el estudio, el cual fue publicado en Injury Prevention en junio de 2002, los CDC analizaron los datos recogidos en la encuesta telefónica nacional del Sistema de Vigilancia de Factores de Riesgo Conductuales (BRFSS, por sus siglas en inglés) y la encuesta Rating the States 2000 (Clasificación de los estados) realizada por por la organización Mothers Against Drunk Driving (MADD), que clasificó los estados según las medidas que tenían para controlar el DUI entre 1996 y 1999. Los resultados indicaron que los residentes de los estados con una clasificación "D" de MADD tenían un 60% más probabilidad de registrar casos de ineptitud para conducir que los residentes de los estados con la clasificación "A". MADD determinó la clasificación en base a 11 categorías de medidas de prevención, que incluían leyes contra el DUI, liderazgo político, disponibilidad de estadísticas y registros, recursos para imponer el cumplimiento de las leyes de DUI, sanciones administrativas y penales, control reglamentario y disponibilidad de alcohol, ley sobre DUI juvenil, prevención y educación, y compensación y apoyo.

 

El estudio también indicó que el 4% de los residentes que consumían alcohol declararon que habían manejado después de haber tomado mucho por lo menos una vez al mes antes de la entrevista. La probabilidad de conducir en estado de ineptitud por consumo de alcohol fue tres veces más alta entre los hombres que entre las mujeres, y 50% más entre las personas solteras que entre las casadas o que vivían con su pareja.

 

Shults RA, Sleet DA, Elder RW, Ryan GW, Sehgal M. Asociación entre el nivel de consumo de alcohol estatal y las medidas para contrarrestar esta práctica y los casos de estado de ineptitud para conducir reportados por los propios involucrados. Inj Prev 2002;8:106-10.

 

La investigación lleva a la promulgación de propuestas de ley para proteger a los niños de los conductores que beben

Los hallazgos de los CDC con respecto al número de niños que pierden la vida en carros con conductores ebrios ha hecho que los legisladores de varios estados hayan promovido iniciativas de ley para proteger a los niños de estos conductores. Dicha legislación crea sanciones especiales dentro de las leyes estatales contra el abuso infantil para personas que transportan niños en estado de ebriedad.

 

Los resultados del estudio indican que casi dos tercios de los niños que perdieron la vida en accidentes relacionados con el alcohol se encontraban en un automóvil con un conductor no apto para conducir. Menos del 20% de los niños que perdieron la vida se encontraban debidamente sujetados en el momento del accidente, y el uso de cinturones apropiados de seguridad disminuyó en proporción con un aumento en la concentración de alcohol en la sangre del conductor.

Quinlan KP, Brewer RD, Sleet DA, Dellinger AM. Child passenger deaths and injuries involving drinking drivers. JAMA 2000:283(17):2249-52.

 

La investigación identifica intervenciones eficaces para controlar los casos de ineptitud para conducir por consumo de alcohol

Los CDC y el Equipo de Trabajo para Servicios Comunitarios Preventivos, un panel independiente, no federal, compuesto por expertos de salud de la comunidad, publicó revisiones sistemáticas de la literatura existente sobre cinco intervenciones de base comunitaria para reducir los casos de ineptitud para conducir por consumo de alcohol.

 

El estudio reveló pruebas contundentes a favor de las leyes que limitan la concentración de alcohol en la sangre (CAS) a 0.08%, leyes sobre la edad mínima legal para conducir y los puntos de inspección de sobriedad. También encontraron suficientes pruebas de la eficacia de leyes a favor de una CAS más baja específicamente para conductores jóvenes o sin experiencia (leyes de cero tolerancia) y a favor de programas de capacitación para los vendedores de alcohol.

 

En la edición de diciembre de 2002 de la revista Traffic Injury Prevention, se publicó una descripción detallada del estudio de los puntos de inspección de sobriedad. El estudio sistemático de la eficacia de las leyes que limitan la CAS a 0.08% en los conductores fue útil para establecer la norma de 0.08% en todo el país. El estudio reveló que las leyes estatales que bajaron la CAS ilegal de 0.10% a 0.08% para los conductores, redujeron el número de muertes relacionadas con el alcohol en un 7%, lo que significa que se salvaron 500 vidas al año. Con estas pruebas, el Equipo de Trabajo para Servicios Comunitarios Preventivos (Task Force on Community Preventive Services) recomendó altamente a todos los estados aprobar leyes que fijaran la CAS en 0.08%.

 

En octubre de 2000, el Presidente firmó la ley de presupuesto de transporte para el Año Fiscal 2001, que requería que los estados aprobaran la ley que limita la CAS a 0.08% para octubre de 2003 o, de lo contrario, correrían el riesgo de perder los fondos federales para la construcción de autopistas. Para el primero de octubre de 2003, 45 estados y el Distrito de Columbia habían aprobado sus respectivas leyes para limitar la CAS a 0.08%.

 

En junio de 2001, Tommy G. Thompson, Secretario del Departamento de Salud y Servicios Humanos, otorgó el premio Secretary's Award for Distinguished Service al equipo que hizo el estudio sistemático por su contribución en esta área. El equipo se encuentra realizando estudios sistemáticos de las campañas en los medios de comunicación, los programas educativos escolares, y diseñó programas para conductores, que serán publicados en 2004.

 

The Guide to Community Preventive Services Shults RA, Elder RW, Sleet DA, Nichols JL, Alao MA, Carande-Kulis VG, et al. Los estudios de las pruebas con respecto a las intervenciones para reducir los casos de ineptitud para conducir por consumo de alcohol aparecen en American Journal of Preventive Medicine 2002;23: 72 American Journal of Preventive Medicine 2001;21(4S):66-88.

 

Estrategias de prevención

Entre las medidas para prevenir lesiones y muertes a causa de conductores en estado de ineptitud se encuentran:

  • Suspender rápidamente las licencias de conducir a la gente que conduce en estado de ebriedad (DeJong 1998).
  • Bajar los niveles permisibles de concentración de alcohol en la sangre (CAS) en adultos a 0.08% en todos los estados (Shults 2001).
  • Leyes de cero tolerancia entre conductores menores de 21 años en todos los estados (Shults 2001).
  • Puntos de inspección (Shults 2001).
  • Enfoques de base comunitaria de varios frentes para controlar el consumo del alcohol y prevenir el DUI (Conducir bajo los efectos) (Hoder 2000, DeJong 1998).
  • Evaluación obligatoria del consumo de sustancias sicotrópicas y tratamiento de los que conducen bajo los efectos de estas sustancias (Wells-Parker, 1995).

Otras medidas propuestas:

  • Reducir el límite legal de la concentración de alcohol en la sangre (CAS) a 0.05% (Howat 1991; Comité Nacional para la Prevención y el Control de Lesiones (National Committee on Injury Prevention and Contro) 1989.
  • Aumentar los impuestos estatal y federal al consumo de alcohol (Comité Nacional para la Prevención y el Control de Lesiones, 1989).
  • Imponer las pruebas de alcohol en la sangre cada vez que un accidente automovilístico provoque lesiones (Comité Nacional para la Prevención y el Control de Lesiones, 1989).

 

Referencias

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Brewer RD, Morris PD, Cole TB, Watkins S, Patetta MJ, Popkin C. The risk of dying in alcohol-related automobile crashes among habitual drunk drivers. New England Journal of Medicine 1994;331:513-7.

DeJong W. Hingson R. Strategies to reduce driving under the influence of alcohol. Annual Review of Public Health 1998;19:359-78.

Dellinger AM, Bolen J, Sacks JJ. A comparison of driver- and passenger-based estimates of alcohol-impaired driving. American Journal of Preventive Medicine 1999;16(4):283-8.

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Howat P, Sleet D, Smith I. Alcohol and driving: is the .05% blood alcohol concentration limit justified? Drug and Alcohol Review 1991;10(1):151-66.

Liu S, Siegel PZ, Brewer RD, Mokdad AH, Sleet DA, Serdula M. Prevalence of alcohol-impaired driving. Results from a national self-reported survey of health behaviors. JAMA 1997;277(2):122-5.

Mayhew DR, Donelson AC, Beirness DJ, Simpson HM. Youth, alcohol and relative risk of crash involvement. Accident Analysis & Prevention 1986;18(4):273-87.

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National Highway Traffic Safety Administration, U.S. Department of Transportation. Traffic safety facts 2002: young drivers. Washington (DC): NHTSA; 2003b [cited 2003 Nov 25]. Available from: URL: http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/nrd-30/NCSA/TSF2002/2002ydrfacts.pdf.

National Highway Traffic Safety Administration, U.S. Department of Transportation. Traffic safety facts 2002: children. Washington (DC): NHTSA; 2003c [cited 2003 Nov 25]. Available from: URL: http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/nrd-30/NCSA/TSF2002/2002chdfacts.pdf.

Shults RA, Elder RW, Sleet DA, Nichols JL, Alao MO, Carande-Kulis VG, Zaza S, Sosin DM, Thompson RS, Task Force on Community Preventive Services. Reviews of evidence regarding interventions to reduce alcohol-impaired driving. American Journal of Preventive Medicine 2001;2(4 Suppl):66-88.

Quinlan KP, Brewer RD, Sleet DA, Dellinger AM. Characteristics of child passenger deaths and injuries involving drinking drivers. JAMA 2000;283(17):2249-52.

Wells-Parker E, Bangert-Drowns R, McMillen R, Williams M. Final results from a meta-analysis of remedial interventions with drink/drive offenders. Addiction. 1995;90:907-926.

 

 

Impaired Driving

 

Overview

Alcohol-related motor vehicle crashes kill someone every 31 minutes and nonfatally injure someone every two minutes (NHTSA 2006). But there are effective measures that can be taken to prevent injuries and deaths from impaired driving.

 

Occurrence and Consequences

  • During 2005, 16,885 people in the U.S. died in alcohol-related motor vehicle crashes, representing 39% of all traffic-related deaths (NHTSA 2006).
  • In 2005, nearly 1.4 million drivers were arrested for driving under the influence of alcohol or narcotics (Department of Justice 2005). That's less than one percent of the 159 million self-reported episodes of alcohol-impaired driving among U.S. adults each year (Quinlan et al. 2005).
  • Drugs other than alcohol (e.g., marijuana and cocaine) are involved in about 18% of motor vehicle driver deaths. These other drugs are generally used in combination with alcohol (Jones et al. 2003).
  • More than half of the 414 child passengers ages 14 and younger who died in alcohol-related crashes during 2005 were riding with the drinking driver (NHTSA 2006).
  • In 2005, 48 children age 14 years and younger who were killed as pedestrians or pedalcyclists were struck by impaired drivers (NHTSA 2006).

 

Cost

Each year, alcohol-related crashes in the United States cost about $51 billion (Blincoe et al. 2002).

 

Groups at Risk

  • Male drivers involved in fatal motor vehicle crashes are almost twice as likely as female drivers to be intoxicated with a blood alcohol concentration (BAC) of 0.08% or greater (NHTSA 2006). It is illegal to drive with a BAC of 0.08% or higher in all 50 states, the District of Columbia and Puerto Rico.
  • At all levels of blood alcohol concentration, the risk of being involved in a crash is greater for young people than for older people (Zador et al. 2000). In 2005, 16% of drivers ages 16 to 20 who died in motor vehicle crashes had been drinking alcohol (NHTSA 2006).
  • Young men ages 18 to 20 (under the legal drinking age) reported driving while impaired more frequently than any other age group (Shults et al. 2002, Quinlan et al. 2005).
  • Among motorcycle drivers killed in fatal crashes, 30% have BACs of 0.08% or greater (Paulozzi et al. 2004).

 

Nearly half of the alcohol-impaired motorcyclists killed each year are age 40 or older, and motorcyclists ages 40 to 44 years have the highest percentage of fatalities with BACs of 0.08% or greater (Paulozzi et al. 2004).

  • Of the 1,946 traffic fatalities among children ages 0 to 14 years in 2005, 21% involved alcohol (NHTSA 2006b).
  • Among drivers involved in fatal crashes, those with BAC levels of 0.08% or higher were nine times more likely to have a prior conviction for driving while impaired (DWI) than were drivers who had not consumed alcohol (NHTSA 2006).

 

Prevention Strategies

Effective measures to prevent injuries and deaths from impaired driving include:

  • Aggressively enforcing existing 0.08% BAC laws, minimum legal drinking age laws, and zero tolerance laws for drivers younger than 21 years old in all states (Shults et al. 2002, Quinlan et al. 2005).
  • Promptly suspending the driver's licenses of people who drive while intoxicated (DeJong et al. 1998).
  • Sobriety checkpoints (Elder et al. 2002).
  • Health promotion efforts that use an ecological framework to influence economic, organizational, policy, and school/community action (Howat et al. 2004; Hingson et al. 2006).
  • Multi-faceted community-based approaches to alcohol control and DUI prevention (Holder et al. 2000, DeJong et al. 1998).
  • Mandatory substance abuse assessment and treatment for driving-under-the-influence offenders (Wells-Parker et al. 1995).

Other suggested measures include:

  • Reducing the legal limit for blood alcohol concentration (BAC) to 0.05% (Howat et al. 1991; National Committee on Injury Prevention and Control 1989).
  • Raising state and federal alcohol excise taxes (National Committee on Injury Prevention and Control 1989).
  • Implementing compulsory blood alcohol testing when traffic crashes result in injury(National Committee on Injury Prevention and Control 1989).

 

CDC Research and Evaluation

Actions to decrease alcohol-related fatal crashes involving young drivers have been effective

Over the past 20 years, alcohol-related fatal crash rates have decreased by 60 percent for drivers ages 16 to 17 years and 55 percent for drivers ages 18 to 20 years, according to a study from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC). However, this progress has stalled in the past few years. To further decrease alcohol-related fatal crashes among young drivers, communities need to implement and enforce strategies that are known to be effective, such as minimum legal drinking age laws and "zero tolerance" laws for drivers under 21 years of age.

 

Related article:

Elder RW, Shults RA. Trends in alcohol involvement in fatal motor vehicle crashes among young drivers - 1982-2001. MMWR 2002;51:1089-91.

 

Sobriety checkpoints reduce alcohol-related crashes

Fewer alcohol-related crashes occur when sobriety checkpoints are implemented, according to a CDC report published in the December 2002 issue of Traffic Injury Prevention. Sobriety checkpoints are traffic stops where law enforcement officers systematically select drivers to assess their level of alcohol impairment. The goal of these interventions is to deter alcohol-impaired driving by increasing drivers' perceived risk of arrest. The conclusion that they are effective in reducing alcohol-related crashes is based on a systematic review of research about sobriety checkpoints.

 

The review was conducted by a team of experts led by CDC scientists, under the oversight of the Task Force on Community Preventive Services-a 15-member, non-federal group of leaders in various health-related fields. (Visit www.thecommunityguide.org for more information.) The review combined the results of 23 scientifically-sound studies from around the world. Results indicated that sobriety checkpoints consistently reduced alcohol-related crashes, typically by about 20 percent. The results were similar regardless of how the checkpoints were conducted, for short-term "blitzes," or when checkpoints were used continuously for several years. This suggests that the effectiveness of checkpoints does not diminish over time.

 

Related article:

Elder RW, Shults RA, Sleet DA, Nichols JL, Zaza S, Thompson RS. Effectiveness of sobriety checkpoints for reducing alcohol-involved crashes. Traffic Injury Prevention 2002;3:266-74.

 

Stronger state DUI prevention activities may reduce alcohol-impaired driving

Strong state activities designed to prevent driving under the influence (DUI), including legislation, enforcement, and education, may reduce the incidence of drinking and driving, according to a study from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC). For the study, which was published in the June 2002 issue of Injury Prevention, CDC analyzed data from the 1997 Behavioral Risk Factor Surveillance System (BRFSS) national telephone survey, and the Mothers Against Drunk Driving (MADD) Rating the States 2000 survey, that graded states on their DUI countermeasures from 1996-1999. Results showed that residents of states with a MADD grade of "D" were 60 percent more likely to report alcohol-impaired driving than were residents from states with a MADD grade of "A." MADD based the grades on 11 categories of prevention measures, including DUI legislation; political leadership; statistics and records availability; resources devoted to enforcing DUI laws; administrative penalties and criminal sanctions; regulatory control and alcohol availability; youth DUI legislation; prevention and education; and victim compensation and support.

The study also found that 4 percent of the residents who consume alcohol reported they had driven after having too much to drink at least once during the previous month. Men were nearly three times as likely as women to report alcohol-impaired driving, and single people were about 50 percent more likely to report alcohol-impaired driving than married people or those living with a partner.

 

Related article:

Shults RA, Sleet DA, Elder RW, Ryan GW, Sehgal M. Association between state-level drinking and driving countermeasures and self-reported alcohol-impaired driving. Injury Prevention 2002;8:106-10.

 

Research identifies effective interventions against alcohol-impaired driving

CDC and the Task Force on Community Preventive Services-an independent, nonfederal panel of community health experts-published systematic reviews of the literature for eight community-based interventions to reduce alcohol-impaired driving.

 

The reviews revealed strong evidence of effectiveness for 0.08% blood alcohol concentration (BAC) laws, minimum legal drinking age laws, sobriety checkpoints, and mass media campaigns (under certain conditions). They also found sufficient evidence of effectiveness for lower BAC laws specific to young or inexperienced drivers (zero tolerance laws), school-based education programs to reduce riding with a drinking driver, and intervention training programs for alcohol servers. They found insufficient evidence of effectiveness to recommend the use of designated driver programs.

 

The systematic review of the effectiveness of 0.08% BAC laws for drivers was helpful in establishing a 0.08% standard nationwide. The review revealed that state laws that lowered the illegal BAC for drivers from 0.10% to 0.08% reduced alcohol-related fatalities by a median of 7 percent, translating to 500 lives saved annually. With this evidence, the Task Force on Community Preventive Services strongly recommended that all states pass 0.08% BAC laws. In October 2000, the President signed the Fiscal Year 2001 transportation appropriations bill, requiring states to pass the 0.08% BAC law by October 2003 or risk losing federal highway construction funds. As of October 1, 2003, 45 states and the District of Columbia had enacted 0.08% BAC legislation.

 

In June 2001, Tommy G. Thompson, Secretary of the Department of Health and Human Services, awarded the Secretary's Award for Distinguished Service to the CDC researchers who conducted systematic reviews for their contribution to the field. In September 2006, Mothers Against Drunk Driving (MADD) presented the Ralph W. Hingson Research in Practice National President's Award to the CDC research team to recognize their important contributions to reducing alcohol impaired driving.

 

Related articles:

Elder RW, Nichols JL, Shults RA, et al. Effectiveness of school-based health promotion programs for reducing drinking and driving and alcohol-involved crashes: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine 2005;28(5S):288-304.

Ditter S, Elder RW, Shults RA, et al. Effectiveness of designated driver programs for reducing drinking and driving and alcohol-involved crashes: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine 2005;28(5S):280-7.

Elder RW, Shults RA, Sleet DA, et al. Effectiveness of mass media campaigns for reducing drinking and driving and alcohol-involved crashes. American Journal of Preventive Medicine 2004;27:57-65.

Elder RW, Shults RA, Sleet DA, et al. Effectiveness of sobriety checkpoints for reducing alcohol-involved crashes. Traffic Injury Prevention 2002;3:266-74.

Shults RA, Elder RW, Sleet DA, Nichols JL, Alao MA, Carande-Kulis VG, et al. Reviews of evidence regarding interventions to reduce alcohol-impaired driving [published erratum appears in American Journal of Preventive Medicine 2002;23:72]. American Journal of Preventive Medicine 2001;21(4S):66-88.

 

References

Blincoe L, Seay A, Zaloshnja E, Miller T, Romano E, Luchter S, et al. The Economic Impact of Motor Vehicle Crashes, 2000. Washington (DC): Dept of Transportation (US), National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA); 2002. Available from URL: http://www.nhtsa.dot.gov/people/economic/econimpact2000/index.htm

DeJong W. Hingson R. Strategies to reduce driving under the influence of alcohol. Annual Review of Public Health 1998;19:359-78.

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FUENTE(source):
Department of Health and Human Services National Center for

 Injury Prevention and Control / Factsheets

http://www.cdc.gov/ncipc/factsheets/drving.htm

http://www.cdc.gov/ncipc/factsheets/drving-sp.htm

 

 


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